Kali ini saya cuba menarik perhatian rakan-rakan dengan 4 Sebab Perlu Meninggikan Batas Kebun 'Raised Garden Bed' Untuk Dekorasi Laman.


Saya terfikir idea ini apabila saya melihat ramai di kalangan sahabat kita mula bercucuk tanam di persekitaran halaman rumah terutama sejak negara kita diserang pandemik Covid-19. Tempoh 'berkurung' di rumah memang  sangat membosankan.


Ramai yang memilih berkebun dan saya nampak menjadi ikutan untuk mengisi masa yang ada di rumah selain belajar memasak, menjahit dan pelbagai lagi aktiviti di luar 'kotak pemikiran'. Mana tidaknya, ada di kalangan pegawai tinggi sebuah syarikat koprat diberhentikan kerja dan memilih kerjaya 'luar bidang' sebagai ganti sumber pendapatan.


Namun kali ini saya lebih fokus berkongsi idea untuk berkebun sahaja.


Berkebun di halaman rumah terutama bagi yang rumah bertanah ' landed' menjadi bonus berbanding rakan-rakan yang berumah bertingkat tanpa tanah. Idea menanam boleh dipelbagaikan dengan memilih kaedah yang sesuai.


Saya tidak kata rumah rakan kita yang di rumah apartment tidak boleh berkebun, ianya boleh namun amat terhad.


Ada halaman yang luas membolehkan kita memilih beberapa cara menanam seperti cara konvensional (tanam atas batas), hidroponik mahupun fertigasi. Sekiranya anda memilih kaedah hidroponik atau fertigasi, saya tidak mahu tekankan kerana ianya kurang mencabar kerana media tanamnya bukanlah dari sumber asal halaman (tanah).


Apa pun jua kaedah yang dipilih ianya amat tertakluk dengan kesesuaian tempat di samping mengambil kira keindahan halaman yang ada.


Apabila kita menanam atas batas, sudah pasti kita perlu membuat batas yang sesuai dengan jenis tanaman dan boleh dijadikan dekorasi halaman. Idea yang boleh diterapkan adalah meninggikan batas atau Raised Garden Bed.



Kebaikan Meninggikan Batas 'Raised Garden Bed'.


Meninggikan batas akan membantu;




  • Mengelak serangan serangga perosak jenis menjalar atau tikus mengorek lubang.

  • Memudahkan kerja mengurus kebun tanpa perlu memijak batas (tanah akan padat).

  • Memudahkan kerja menuai hasil.

  • Boleh dijadikan dekorasi (cantik dipandang).


Cara Untuk Meninggikan Batas 'Raised Garden Bed'


Untuk meninggikan batas, kawan-kawan boleh mencangkul tanah keliling batas dan ditinggikan begitu sahaja tanpa sebarang sokongan berpetak samaada dari kayu, kepingan besi atau sebagainya.


Untuk tujuan dekorasi saya cadangkan kawan-kawan boleh guna kaedah seperti di bawah.


Klik gambar untuk keterangan penuh.


Bunnings Bedford #3320914 120 x 120 x 30cm ACQ Treated Pine Raised Garden Bed


Bunnings Raised Garden Bed #0117520 61 x 51 x 24cm WWheels CharcoalBunnings The Organic Garden Co #3318229 100 x 100 x 30cm Woodland Grey Square Raised Garden Bed


Bunnings Birdies #3321595 1.6 x 0.6 x 0.4m 6 In 1 Merino Modular Raised Garden KitBunnings Birdies #3321770 1.6m x 600mm x 385mm Monolith Raised Garden Kit


Bunnings Sandleford #0067496 1130 x 1130 x 290mm White Nuvue Raised Garden Bed

Bunnings The Organic Garden Co #0045658 200 x 100 x 41cm Raised Rectangle Garden Bed - Monument


Bunnings Birdies #3321392 1200 x 400 x 500mm Heritage Elevated Planter


Garden Beds Malaysia




lain-lain reka bentuk KLIK DI SINI