Pada kali ini saya ingin berkongsi pengalaman saya menggunakan Baja Kulit Bawang Merah yang sangat mudah untuk dicuba sendiri dan sangat berpotensi membekal nutrien kepada tanaman.

Sebelum ini saya pernah menggunakan kulit bawang merah sebagai baja namun cara penyediaannya berbeza.

Kulit bawang merah sangat kaya dengan potasium, magnesium, iron dan kalsium dan membantu menyuburkan tanaman, menggalakkan pertumbuhan pucuk baru, membantu mempercebatkan keluar bunga dan buah serta membantu mengurangkan serangan hama kepada tanaman.

Pengalaman saya banyak menggunakan baja kulit bawang ini pada sayuran dedaun seperti pakchoy, kucai dan daun bawang. Ianya sangat baik. Untuk tanaman jenis ini, saya gunakan dengan kaedah kulit bawang direndam dalam air.

Cara Membuat Baja Kulit Bawang Merah


Sila tonton video di bawah ya!


Baja hasil rendaman semalaman ini sebaiknya digunakan segera bagi mengelakkan menjadi busuk terutama jika terendam ubi bawang sekali.

Selain itu, kita boleh terus menabur kulit bawang terus ke pangkal pokok. Namun sepanjang saya menggunakan kaedah ini, semut sangat suka bersarang di bawah timbunan kulit bawang dan mengganggu pertumbuhan tanaman.

Ada 4 Nutrien Untuk Tanaman & Cara Buat Baja Kulit Bawang Merah


Untuk hasil yang lebih baik, kawan-kawan boleh campurkan dengan kulit bawang putih dan kulit telur ayam yang dikisar bersama kulit bawang merah.


Selamat Mencuba!


Jangan lupa untuk hadir ke Channel Youtube saya di Nacqris Backyard Garden